Amit a hétköznapi jelenségekről tudni érdemes

TudósTények

Hogyan spóroljunk az autónk fogyasztásán? - I. rész

2018. február 19. - Tudóstények

A mai üzemanyag árak mellett érdemes mindent megtenni a fogyasztás csökkentéséért. Járjuk körül ezt a témakört!

17123233449_62b7b4b1cc_k.jpg

Mitől függ egy autó fogyasztása? Egyáltalán milyen fogyasztási tételek vannak?

Van egy olyan tétel, ami kikerülhetetlen. Van egy alapfogyasztás, ami akár álló helyzetben is fellép. Forgatni kell a motort, tölteni kell az akkumulátort, világítania kell a lámpáknak. Ezzel nem sok mindent lehet kezdeni.

A következő tételt nevezzük „kényelmi” fogyasztásnak. Ez azért van, hogy komfortosabbnak érezzük magunkat: télen fűtjük, nyáron pedig hűtjük a kocsit; rádiót hallgatunk; telefont töltünk menet közben. Ezek nélkül meglennénk igazából, de úgyis ragaszkodunk a szokásokhoz és a nagyobb kényelemhez. Pedig az előbbiek közül a spórolás jegyében a fűtés és a légkondi használat visszavágható lenne, érdemes okosan bánni a hőmérséklettel!

De min spóroljunk, ha nem szeretnénk alább adni a kényelmünkből?

Az egyik fontos tényező a vezetési stílusunk. Igyekezzünk spórolni a fékezéssel és a gázadással, mivel a gyorsításhoz kell a legnagyobb teljesítmény. Haladjunk állandó sebességgel!

Fékezni motorfékkel érdemes, mivel az a motort fékezi közvetlenül. Ez miért jó? A motorfék használata közben akár 0-ra is lecsökkenhet a fogyasztás! A motorba nem jut be üzemanyag, a motort csak a kocsi lendülete hajtja.

A motorfékkel szemben, a sima fékezés esetében a motor tovább jár alapjáraton. Az alapjáraton pedig üzemanyagot fogyaszt a motor, ami pedig fogyasztja a pénzünket is. Mindenféleképpen használj motorféket!

Mit tehetünk, ha a vezetési stílusunkat is optimalizáltuk? Van még két fontos fogyasztási tétel, amiket lehet optimalizálni. Ezek a tényleges haladáshoz tartozó ellenállás legyőzésére fordított fogyasztást jelentik.

A haladás során fellép a légellenállás és a gördülési súrlódás. A légellenállás elsősorban a sebességünktől függ és a városon kívüli közlekedésben fontos optimalizálni. Ezzel egy külön cikkben foglalkoztunk.

Most koncentráljunk a gördülési súrlódásra, amit akkor is érdemes optimalizálni, ha csak a városban közlekedünk!

A gördülési ellenállást két módon tudjuk csökkenteni:

  • A keréknyomás növelésével.
  • A felesleges terhek kipakolásával.

A második pont elég egyértelmű. Egyébként is teljesen felesleges a nagyi kosarát egész nap az autónkkal furikázni, amint tehetjük, pakoljunk ki minden felesleges dolgot a kocsiból! Ez viszont sajnos csak nagyon kicsit javítja a fogyasztásunkat.

Az első pont a fontosabb. Figyeljünk a megfelelő guminyomásra! Minél nagyobb a nyomás, annál kisebb lesz a gördülési ellenállás. A lapos kerék nagyon megdobja a fogyasztást! Viszont semmiképp se használjuk az előírtnál nagyobb nyomással a kerekeket, az balesetveszélyes!

A fogyasztással való kapcsolatot nem a barométerrel, hanem inkább egy vonalzóval érdemes mérni. A lapos kerék az úttal egy hosszabb vonalban érintkezik a haladás irányában, mint egy helyesen felfújt kerék. Ennek a kilapulásnak a hosszától függ a fogyasztás.

A fogyasztás egyenesen arányos ezzel az érintkezési hosszal. Elég szemléletesen látszik tehát, hogy mikor pazaroljuk feleslegesen a pénzt. Ha láthatóan lapos kerékkel közlekedünk, akkor 100 km alatt literben mérhető benzinmennyiséget is elpazarolhatunk.

A pontos értékek nagyban függenek az autó paramétereitől is, ezért általános értékeket most nem közlök a fogyasztásra. Helyette adok egy képletet, amivel mindenki számolhat magának egy fogyasztást!

Ha csak a képlet érdekel, akkor ugorj a bejegyzés végére, ha pedig az is, hogy hogyan kell számolni, akkor olvass tovább!

Hadd mutassam be részletesen a gördülési ellenállás jelenségét! Vezessük le, hogy hogyan függ a kerék állapotától és a sebességtől a fogyasztás!

Egy ábra jól szemlélteti a gördülési ellenállást. Abból adódik az ellenállás, hogy a kerék nem egy pontban érintkezik a talajjal, hanem egy vonal mentén. Így az érintkezési vonal haladási irányba eső első pontján fog átgördülni a test. Emiatt viszont a gravitációs erőnek nyomatéka van a forgáspontra.

gordulesi_ellenallas.png

Ha a kocsi 4 kerekét teljesen azonosnak vesszük, akkor eredőként számolhatunk a teljes autóra ható gravitációval, egyébként pedig kerekenként nyugodtan lehetne a gravitáció negyedét venni.

A kerék tengelyére két nyomaték hat. A gravitáció nyomatéka a gravitációs erő és a hozzá tartozó erőkar szorzata. Az erőkar a gumi benyomódásából adódó érintkezési hossz fele. Az így számolható nyomaték fékezi a kereket, a motor felől átadódó nyomaték pedig hajtja a kerekeket. Ha állandó sebességgel halad a kocsi, akkor ez a két nyomaték egymással egyenlő.

A fogyasztást a teljesítményhez tudjuk kötni, ami a nyomaték és a kerék szögsebességének szorzata. A gördülő kerekek szögsebességét ki lehet számolni az autó sebessége alapján az alábbi összefüggéssel:

ahol R a kerék sugara és v az autó sebessége.

A gördülési ellenállás legyőzésére fordítandó teljesítmény:

Eddig a pontig teljesen egzakt számításokat tudtunk tenni, innentől pedig autótípustól függ a folytatás. Nem mindegy, hogy milyen hatásfokkal dolgozik az autó. Becslésnek használható, hogy körülbelül az elégetett üzemanyag energiájának 25%-a hasznosul ténylegesen.

Ez alapján a gördülési ellenállás legyőzéséhez szükséges hőteljesítmény:

A benzin fűtőértékének ismeretében kiszámolhatjuk a szükséges üzemanyagot:

Ez a képlet alapértelmezetten kg/s mértékegységben ad eredményt, tetszőleges időtartamra kiszámolható a fogyasztás. (Mindent SI alapmennyiségekkel kell helyettesíteni: kg, m, m/s, ...) Vagy akár az alábbi képletekkel kiszámolható a gördülési ellenállásból származó 100 km-re eső fogyasztás is kg-ban, illetve literben:

Láthatóan a gördülési ellenállás nem függ a sebességtől, tényleg a legfontosabb az x paraméter, ami a nyomástól függ!

Ha szeretnéd, akkor tudsz magadnak számolni pár értéket a saját kocsid alapján. A gravitáció, a hatásfok, a fűtőérték és a benzin sűrűségének jellemző értékei:

Az autó kerekének átmérője jellemzően colban van megadva, ebből számolható a kerék sugara. Például 18 colos kerék esetén:

Egy autó tömege jellemzően 1000-2000 kg körül mozog, ez az adat interneten könnyedén hozzáférhető minden típusra.

A benyomódáskor a talajjal való érintkezés hosszát pedig akár otthon is lemérheted, legfeljebb pár centiméteres értékről van szó.

A lényeg az, hogy ha lapos a kerék, akkor irány a benzinkút; de üzemanyag helyett levegőt vegyünk! Ingyen van, és sokat spórolhatunk vele!

Kövess minket facebookon, hogy ne maradj le az újdonságokról!

Tudóstények - Tanuljunk online!

 

Borítókép:
Flickr

További cikkeink elérhetők a saját honlapunkon!

Tudóstények blog

Ez a cikk a blogon

Generic Category (English)300x250
süti beállítások módosítása