A tél közepén járunk, amikor az utakon gyakran a hó és a jég veszi át az uralmat. Ha biztonságosan szeretnénk közlekedni, akkor felmerül a kérdés: mégis milyen sebességet válasszunk, hogy biztosan meg tudjunk állni egy vészhelyzet esetén? Ezt a kérdést járjuk körül röviden, de mégis tudományosan!
Ez a cikk része a közlekedésbiztonsági cikksorozatunknak. A második részben a maximális kanyarsebességről értekezünk.
A táblázatban látható, hogy egyes esetekben mekkora sebességhez, mekkora fékút tartozik.
Kezdősebesség |
Út állapota |
|||
Száraz |
Nedves |
Vizes |
Jeges |
|
30 km/h |
~8 m |
~10 m |
~13 m |
~40 m |
50 km/h |
~18 m |
~23 m |
~32 m |
~105 m |
90 km/h |
~48 m |
~66 m |
~92 m |
~331 m |
130 km/h |
~92 m |
~129 m |
~184 m |
~683 m |
A táblázatbeli értékek persze becslések, ezeknél hosszabb fékutakra lehet számítani a valóságban, ha már erősen használt gumival haladunk, illetve rövidebbekre, ha szép új gumikkal indulunk útnak.
Látható, hogy a jeges úton hihetetlenül megnőnek a féktávolságok. Nagyjából hasonló a helyzet, ha nyári gumival (vagy alaposan elkopott téli gumival) havas úton közlekedünk.
Ha 30-as zónában a szabályoknak megfelelően haladunk a jeges úton, akkor vajon meg tudunk-e állni az elénk lépő gyalogos miatt? Vagy éppen a jobbkéz-szabálynak megfelelően meg tudjuk-e adni az elsőbbséget? Nem túl valószínű! Ha a belvárosban járunk, ahol a házaktól nem láthatjuk meg időben a jobbról érkező járművet, csak már akkor, mikor 10-20 méterre vagyunk a kereszteződéstől, könnyen koccanhatunk. A megoldás az, hogy a kereszteződések előtt legalább 15-20 km/h sebességre lelassítunk, így már meg tudunk állni.
Hasonlóan, jeges úton, nem érdemes a felső sebességhatáron autózni sem a városban, sem azon kívül. Egyszerűen esélyünk sincs megállni vész esetén. Erre fontos odafigyelni!
Szeretnéd tudni, hogy hogyan számolhatod ki a fékutat? Ugorj a bejegyzés végére a végképletért!
Tudományos érdeklődésűeknek viszont hadd mutassam meg lépésenként, hogy hogyan is számoljuk ki egy autó fékútját! Figyelem: a nyugalom megzavarására is alkalmas képletek szerepelnek a következő részben!
Kiindulásnak tegyük fel a következőket:
- Ismerjük az autó kezdeti sebességét és tudjuk, hogy állóra kell fékezni.
- Vízszintes úton, egyenesen halad az autó.
- Ismerjük a tapadási súrlódási együtthatót.
A fékutat kiszámíthatjuk a kezdeti sebesség és a fékezés ütemének ismeretében. Mi történik a fékezés esetén? A fék hatására egyre kisebb fordulatszámmal pörögnek a kerekek, aminek egyenes következménye, hogy csökken az autó sebessége.
Viszont előfordulhat az, hogy túl nagyot fékezünk, ezért a kerekek megcsúsznak. Egy bizonyos ponton túl sajnos hiába nyomjuk tovább a féket… a súrlódás határt szab a lassulásnak!
Newton 2. törvényének megfelelően az eredő erővel, azaz most csak a súrlódási erővel, egyenlő a tömeg és a „gyorsulás” (gyakorlatilag lassulás) szorzata.
Mekkora ez a súrlódó erő? Legfeljebb a súrlódási együttható és a kocsira ható gravitációs erő szorzata. A gravitációs erő pedig a jármű tömegének és a gravitációs együtthatónak a szorzata:
Összességében tehát kapunk egy maximális lassulást:
Mivel a gravitáció állandó, ezért attól függ a lassulásunk üteme, hogy mekkora a súrlódási együttható. Ez hihetetlenül sok mindentől függ, viszont egy dolgot fontos belátni: minden esetben nagyobb a tapadási súrlódási tényező, mint a csúszási súrlódási tényező! Tehát fontos, hogy tapadjon a kerék, ne csússzon meg!
Ha ismerjük a lassulást és a kezdő sebességet, akkor ki tudjuk számolni, hogy a fékezés kezdetétől számítva mennyi idő alatt állunk meg:
Mivel a járművünk egyenletes lassulással áll meg, ezért az általa megtett fékút számítható az átlagsebesség és az idő szorzataként:
Vagy számolhatunk egy általánosabb képlettel is:
A végeredmény persze ugyanaz lesz a két képlettel.
Persze az előbbi számok csak az ideális esetet jelentik, de sajnos a fékezést nem tudjuk rögtön elkezdeni, hiszen le kell reagálnunk egy váratlan eseményt. A reakcióidő körülbelül 0,5-0,7 másodperc. Most számoljunk 0,5 másodperccel:
Amíg nem nyomjuk meg a féket, addig az eredeti sebességgel haladunk. Ebből kiszámolhatjuk, hogy mekkora utat teszünk meg azelőtt, mielőtt egyáltalán rálépnénk a fékre:
Összességében a teljes fékút a reakcióidő és a fékezési idő alatt megtett utak összege:
Ha minden eddigi képletet összevonunk, akkor ezzel a képlettel lehet számolni:
A kezdősebességet tetszőlegesen megválaszthatod, ha szeretnél az enyémektől eltérő esetekre is számértéket kapni. A többi adat a következő:
Reakcióidő:
Gravitáció:
A tapadási súrlódási együttható nagyban függ az útminőségtől és az autón használt gumiktól is. Sőt igazából az autó sebességétől is függ a pontos értéke. Közelítésnek lehet a táblázatbeli értékeket használni.
Út állapota |
Tapadási súrlódási együttható |
Száraz |
~0,9 (valahol 0,8 és 1 között) |
Nedves |
~0,6 (valahol 0,5 és 0,7 között) |
Vizes |
~0,4 (valahol 0,3 és 0,5 között) |
Jeges |
~0,1 (vagy akár még kisebb) |
Kövess minket facebookon, hogy ne maradj le az újdonságokról!
Pontosabb súrlódási együttható értékeket találhatsz az alábbi forrásban:
Súrlódás
Borítókép:
Pixabay