Amit a hétköznapi jelenségekről tudni érdemes

TudósTények

Hogyan kerüljük el télen a baleseteket?

2018. február 06. - Tudóstények

snow-1030928_1920.jpg

A tél közepén járunk, amikor az utakon gyakran a hó és a jég veszi át az uralmat. Ha biztonságosan szeretnénk közlekedni, akkor felmerül a kérdés: mégis milyen sebességet válasszunk, hogy biztosan meg tudjunk állni egy vészhelyzet esetén? Ezt a kérdést járjuk körül röviden, de mégis tudományosan!

Ez a cikk része a közlekedésbiztonsági cikksorozatunknak. A második részben a maximális kanyarsebességről értekezünk.

A táblázatban látható, hogy egyes esetekben mekkora sebességhez, mekkora fékút tartozik.

 

Kezdősebesség

Út állapota

Száraz

Nedves

Vizes

Jeges

30 km/h

~8 m

~10 m

~13 m

~40 m

50 km/h

~18 m

~23 m

~32 m

~105 m

90 km/h

~48 m

~66 m

~92 m

~331 m

130 km/h

~92 m

~129 m

~184 m

~683 m

 

A táblázatbeli értékek persze becslések, ezeknél hosszabb fékutakra lehet számítani a valóságban, ha már erősen használt gumival haladunk, illetve rövidebbekre, ha szép új gumikkal indulunk útnak.

Látható, hogy a jeges úton hihetetlenül megnőnek a féktávolságok. Nagyjából hasonló a helyzet, ha nyári gumival (vagy alaposan elkopott téli gumival) havas úton közlekedünk.

Ha 30-as zónában a szabályoknak megfelelően haladunk a jeges úton, akkor vajon meg tudunk-e állni az elénk lépő gyalogos miatt? Vagy éppen a jobbkéz-szabálynak megfelelően meg tudjuk-e adni az elsőbbséget? Nem túl valószínű! Ha a belvárosban járunk, ahol a házaktól nem láthatjuk meg időben a jobbról érkező járművet, csak már akkor, mikor 10-20 méterre vagyunk a kereszteződéstől, könnyen koccanhatunk. A megoldás az, hogy a kereszteződések előtt legalább 15-20 km/h sebességre lelassítunk, így már meg tudunk állni.

Hasonlóan, jeges úton, nem érdemes a felső sebességhatáron autózni sem a városban, sem azon kívül. Egyszerűen esélyünk sincs megállni vész esetén. Erre fontos odafigyelni!

Szeretnéd tudni, hogy hogyan számolhatod ki a fékutat? Ugorj a bejegyzés végére a végképletért!

Tudományos érdeklődésűeknek viszont hadd mutassam meg lépésenként, hogy hogyan is számoljuk ki egy autó fékútját! Figyelem: a nyugalom megzavarására is alkalmas képletek szerepelnek a következő részben!

Kiindulásnak tegyük fel a következőket:

  • Ismerjük az autó kezdeti sebességét és tudjuk, hogy állóra kell fékezni.
  • Vízszintes úton, egyenesen halad az autó.
  • Ismerjük a tapadási súrlódási együtthatót.

A fékutat kiszámíthatjuk a kezdeti sebesség és a fékezés ütemének ismeretében. Mi történik a fékezés esetén? A fék hatására egyre kisebb fordulatszámmal pörögnek a kerekek, aminek egyenes következménye, hogy csökken az autó sebessége.

Viszont előfordulhat az, hogy túl nagyot fékezünk, ezért a kerekek megcsúsznak. Egy bizonyos ponton túl sajnos hiába nyomjuk tovább a féket… a súrlódás határt szab a lassulásnak!

fektav_2.png

Newton 2. törvényének megfelelően az eredő erővel, azaz most csak a súrlódási erővel, egyenlő a tömeg és a „gyorsulás” (gyakorlatilag lassulás) szorzata.

Mekkora ez a súrlódó erő? Legfeljebb a súrlódási együttható és a kocsira ható gravitációs erő szorzata. A gravitációs erő pedig a jármű tömegének és a gravitációs együtthatónak a szorzata:

Összességében tehát kapunk egy maximális lassulást:

Mivel a gravitáció állandó, ezért attól függ a lassulásunk üteme, hogy mekkora a súrlódási együttható. Ez hihetetlenül sok mindentől függ, viszont egy dolgot fontos belátni: minden esetben nagyobb a tapadási súrlódási tényező, mint a csúszási súrlódási tényező! Tehát fontos, hogy tapadjon a kerék, ne csússzon meg!

Ha ismerjük a lassulást és a kezdő sebességet, akkor ki tudjuk számolni, hogy a fékezés kezdetétől számítva mennyi idő alatt állunk meg:

Mivel a járművünk egyenletes lassulással áll meg, ezért az általa megtett fékút számítható az átlagsebesség és az idő szorzataként:

Vagy számolhatunk egy általánosabb képlettel is:

A végeredmény persze ugyanaz lesz a két képlettel.

Persze az előbbi számok csak az ideális esetet jelentik, de sajnos a fékezést nem tudjuk rögtön elkezdeni, hiszen le kell reagálnunk egy váratlan eseményt. A reakcióidő körülbelül 0,5-0,7 másodperc. Most számoljunk 0,5 másodperccel:

Amíg nem nyomjuk meg a féket, addig az eredeti sebességgel haladunk. Ebből kiszámolhatjuk, hogy mekkora utat teszünk meg azelőtt, mielőtt egyáltalán rálépnénk a fékre:

Összességében a teljes fékút a reakcióidő és a fékezési idő alatt megtett utak összege:

Ha minden eddigi képletet összevonunk, akkor ezzel a képlettel lehet számolni:

A kezdősebességet tetszőlegesen megválaszthatod, ha szeretnél az enyémektől eltérő esetekre is számértéket kapni. A többi adat a következő:

Reakcióidő:

Gravitáció:

A tapadási súrlódási együttható nagyban függ az útminőségtől és az autón használt gumiktól is. Sőt igazából az autó sebességétől is függ a pontos értéke. Közelítésnek lehet a táblázatbeli értékeket használni.

Út állapota

Tapadási súrlódási együttható

Száraz

~0,9 (valahol 0,8 és 1 között)

Nedves

~0,6 (valahol 0,5 és 0,7 között)

Vizes

~0,4 (valahol 0,3 és 0,5 között)

Jeges

~0,1 (vagy akár még kisebb)

 

Kövess minket facebookon, hogy ne maradj le az újdonságokról!

Tudóstények - Tanuljunk online!

Pontosabb súrlódási együttható értékeket találhatsz az alábbi forrásban:
Súrlódás

Borítókép:
Pixabay

További cikkeink elérhetők a saját honlapunkon!

Tudóstények blog

Ez a cikk a blogon

süti beállítások módosítása